Μια ματιά στα Στατιστικά των Τεχνικών Ελέγχων οχημάτων των τελευταίων ετών, μπορεί να μας δώσει ενδιαφέροντα στοιχεία για τις βλάβες που παρουσιάζονται συχνότερα στο ΚΤΕΟ.
Καταγράψαμε και σας επισημαίνουμε τις πιο συχνά εντοπισθείσες Ελλείψεις που σχετίζονται με την ασφάλεια του αυτοκινήτου και των μετακινήσεών σας, με την ελπίδα να βοηθήσουν στον καλύτερο προληπτικό έλεγχο, προλαβαίνοντας σοβαρότερες φθορές σε κρίσιμα συστήματα του οχήματος.
1. Υπερβολικοί ρύποι στα καυσαέρια
Παρατηρήστε
- Εάν έχει ανάψει η ένδειξη του καταλύτη στο ταμπλό σας,
- Εάν τα καυσαέρια του αυτοκινήτου έχουν μια ιδιαίτερη οσμή,
- Εάν τα καυσαέρια έχουν μπλε ή άσπρο χρώμα,
- Εάν εκπέμπεται υπερβολικός καπνός από την εξάτμιση
Τι μπορεί να σημαίνει αυτό
Τα παραπάνω είναι βασικά συμπτώματα κακής λειτουργίας του κινητήρα. Οι αιτίες μπορεί να είναι πολλές: φθαρμένος καταλύτης, ελαττωματικά ή φθαρμένα μπουζί, κακή ποιότητα καυσίμου, κ.α.
Θυμηθείτε: Η κακή λειτουργία του κινητήρα σημαίνει μεγαλύτερη κατανάλωση, κακή απόδοση και επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Απευθυνθείτε στο μηχανικό που συντηρεί το όχημά σας, ή ελάτε στην AUTOVISION για έναν εκούσιο τεχνικό έλεγχο καυσαερίων.
2. Μονόπλευρη πέδηση στον πίσω άξονα
Πολύ συχνά παρατηρείται διαφορά στη δύναμη πέδησης (φρεναρίσματος) μεταξύ των δύο πίσω τροχών. Αυτό μέχρι ένα σημείο είναι αποδεκτό. Αναλυτικά:
- 0-15% απόκλιση στη δύναμη φρεναρίσματος ανάμεσα στους 2 τροχούς θεωρείται αποδεκτή, και ο έλεγχος είναι επιτυχής.
- 15% – 30% απόκλιση στη δύναμη φρεναρίσματος ανάμεσα στους 2 τροχούς, θεωρείται αποδεκτή, αλλά καταχωρείται δευτερεύουσα παρατήρηση.
- Πάνω από 30% απόκλιση στη δύναμη φρεναρίσματος θεωρείται Σοβαρή έλλειψη και απαιτείται επανέλεγχος του οχήματος.
Τι μπορεί να σημαίνει αυτό
Σε Σύστημα Πέδησης με σιαγώνες (ταμπούρα), πιθανότατα κάποιο κυλινδράκι στο σύστημα πέδησης έχει μπλοκαρει ή λειτουργεί ελαττωματικά. Σε σύστημα πέδησης με δισκόφρενα, ενδέχεται να υπάρχει πρόβλημα στον κατανεμητή πίεσης φρεναρίσματος. Όποια και αν είναι η αιτία, ο μηχανικός σας με τη χρήση φρενομέτρου μπορεί να διαγνώσει και να επισκευάσει τη βλάβη. Είναι αυτονόητο ότι κάθε πρόβλημα στα φρένα του αυτοκινήτου είναι ζωτικής σημασίας και χρήζει άμεσης αντιμετώπισης.
3. Βλάβες στο σύστημα Διεύθυνσης και Ανάρτησης
Όλα τα κινητά και αρθρωτά μέρη, εξαρτήματα και συστήματα του αυτοκινήτου πρέπει να λειτουργούν με μεγάλη ακρίβεια και ευαισθησία, δεχόμενα ταυτόχρονα μεγάλες καταπονήσεις. Το σύστημα διεύθυνσης και το λεγόμενο μπροστινό σύστημα του αυτοκινήτου, καθορίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την συμπεριφορά του οχήματος, την ευστάθεια του, την πρόσφυση στο δρόμο και –σε τελική ανάλυση- την ασφάλεια της λειτουργίας του αυτοκινήτου σας.
Παρατηρήστε
- Εάν νοιώθετε τζόγο ή μικρούς κραδασμούς και τρέμουλο στο τιμόνι σας,
- Εάν ακούτε μεταλλικό χτύπο στην παραμικρή ανωμαλία του οδοστρώματος,
- Εάν ακούτε συνεχόμενο μεταλλικό θόρυβο κατά την κύλιση του αυτοκινήτου σας,
- Εάν το αυτοκίνητο σας έχει την τάση να στρίβει –έστω ελάχιστα- κατά την πορεία του σε ίσιο και επίπεδο οδόστρωμα.
Τι μπορεί να σημαίνει αυτό
Τα παραπάνω συμπτώματα προδίδουν πιθανότατα κάτι από τα παρακάτω:
- Κενά και χαλάρωση στους συνδέσμους του συστήματος διεύθυνσης και συγκράτησης των τροχών. Ελέγξτε άμεσα μπαλάκια, ακρόμπαρα και ημίμπαρα στο μπροστινό σύστημα,
- Χτυπημένο ή στραβωμένο μπράτσο (ψαλίδι) στην ανάρτηση,
- Χαλαρωμένοι σύνδεσμοι (συνεμπλόκ) στα αρθρωτά και κινητά μέρη της ανάρτησης,
- Στεγνό ή φθαρμένο ρουλεμάν τροχού,
- Πρόβλημα ευθυγράμμισης ή ζυγοστάθμισης των τροχών.
Σπεύστε στο συνεργείο σας.
Αν συμβαίνει κάτι από τα παραπάνω, είναι πιθανό να υπάρχει σοβαρή φθορά στο όχημα που θέτει σε κίνδυνο εσάς, τα πρόσωπα που αγαπάτε, και τους οδηγούς που κυκλοφορούν δίπλα σας.
4. Φθαρμένα ελαστικά
Τα ελαστικά είναι για το αυτοκίνητο ό,τι είναι τα παπούτσια για εσάς: σας κρατούν σε επαφή με το δρόμο.
Μόλις το συνειδητοποιήσετε αυτό, είναι εύκολο να καταλάβετε πόσο σημαντικό ζήτημα είναι η κατάσταση και η ποιότητά τους .
Πολύ συχνά στη διάρκεια των Τεχνικών Ελέγχων παρατηρούμε
- Ελαστικά με φθαρμένο πέλμα,
- Ελαστικά με γερασμένα πλαϊνό,
- Ελαστικά με εξογκώματα,
- Ελαστικά με ανομοιόμορφη φθορά.
Τι μπορεί να σημαίνει αυτό
- Τα ελαστικά σας είναι παλαιά. Αν και έχουν ακόμη πέλμα, έχουν αρχίσει να παρουσιάζουν επικίνδυνες φθορές, σκασίματα, εξογκώματα κλπ
- Το αυτοκίνητο σας έχει «χάσει» τις ρυθμίσεις του, και χρειάζεται ευθυγράμμιση.
- Τα ελαστικά σας «κύλισαν» για πολλά χιλιόμετρα με περισσότερο ή λιγότερο αέρα από την προβλεπόμενη πίεση.
- Κινήστε σε δρόμους με πολλές ανωμαλίες ή κράσπεδα και πεζοδρόμια, που έχουν ταλαιπωρήσει πολύ τα ελαστικά σας.
Έχετε υπόψη σας ότι το να έχουν πέλμα δεν είναι το μοναδικό κριτήριο για το αν τα λάστιχά σας είναι σε καλή κατάσταση. Τα ελαστικά έχουν συγκεκριμένο χρόνο ζωής, και μια απλή ανάγνωση της ημερομηνίας παραγωγής τους σας δίνει μια ένδειξη για το πόσο χρόνο θα αντέξουν ακόμη. Επίσης, το όριο των 40.000 χιλιομέτρων είναι κατά μέσο όρο ενδεικτικό για το αν χρειάζεστε καινούργια λάστιχα. Τέλος, η σωστή πίεση του αέρα είναι καθοριστική για την καλή απόδοση των ελαστικών, τη σωστή πρόσφυση του αυτοκινήτου στο δρόμο και την κατανάλωση καυσίμου.